Hjälptyglar

Ibland vill man att hästen ska jobba mer ordentligt, om man känner att de inte riktigt jobbar in under sig rätt eller ja. Man kan ju använda sig av olika typer av hjälp, jag tycker verkligen inte det är fel, det är bra om hästen inte brukar gå rätt, för den måste arbeta rätt för att kunna muskla upp sig och inte överanstränga sig. Men det är inte bra att rida med hjälp varje dag, de kan bli att de bara går där för att det inte ska vara jobbigt för de.

Den utrustningen jag använder är :

Förbygel/ Martingal

Jättebra när man rider ut eller hoppar och hästen drar upp huvudet. Själv använder jag förbygel eftersom jag tycker det är snyggare.



Gramman

Jag tycker verkligen inte man ska använda gramman för mycket, det kan ge fel inverkan på hästen. Men det är bra att använda det ibland för att få hästen att trampa under sig med hjälp av att de höjer ryggen. Själv äger jag ingen gramman.



Halsförlängare

Halsförlängare ser man mycket på ridskolor. Jag gillar inte att rida på det för det känns som att hästen bara går. Jag har ridit med det några gånger på ringo och man känner hur mycket han slappnar av. Värt att pröva!



Det var mina tips på hjälptyglar jag använder. :)

/ Amanda

Kommentarer
Postat av: elin

allt bra med er ? :)

2011-01-26 @ 22:39:02
URL: http://pownies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0